EBOI - Instrukcja dla interesanta
Portal Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta to skuteczne narzędzie umożliwiające obywatelom dostęp do informacji sektora publicznego. Portal umożliwia także komunikowanie się obywateli z sektorem publicznym przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych, a także zapewnia podniesienie efektywności działania administracji samorządowej. Za pomocą systemu e-usług internetowych mieszkańcy mogą na bieżąco śledzić wydarzenia ze swojego miasta czy gminy, złożyć wniosek do swojego urzędu, a następnie na bieżąco monitorować status prowadzonej sprawy. Dostęp do funkcjonalności przedstawionych w niniejszej instrukcji zależy od użytkowanej wersji portalu EBOI dlatego też część z poniższych usług może być aktualnie niewidoczna dla interesanta.
- Strona główna
- Rejestracja
- Logowanie
- Katalog usług
- Wypowiedz się
- e-Konsultacje
- Profil użytkownika
- Sprawy
- Płatności
- Opłaty urzędowe
- Ustawienia konta
Strona główna
Do usług opisanych w dalszej części instrukcji można przejść poprzez:
1. Wybranie odpowiedniej zakładki z górnego menu, które jest dostępne z każdego poziomu portalu.
2. Wybranie odpowiedniego przycisku znajdującego się na stronie głównej.
Oprócz tego na stronie głównej interesant znajdzie również:
- Najczęściej wybierane przez użytkowników portalu usługi.
- Zakładkę, w której można pobrać aplikację mobilną
- Informacje teleadresowe do wybranej instytucji oraz przyciski przekierowujące do:
o Strony głównej Urzędu,
o Biuletynu Informacji Publicznej.
Rejestracja
W celu rejestracji interesant klika w przycisk „Zarejestruj”, gdzie będzie miał możliwość skorzystania z kilku opcji rejestracji.
1. Rejestracja poprzez formularz rejestracyjny
- Interesant uzupełnia wymagane pola
- Następnie należy uzupełnić captcha (podać wynik działania) oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
- Potwierdzić rejestrację klikając przycisk „Zarejestruj się”.
- Na adres e-mail podany podczas rejestracji zostanie wysłana wiadomość z prośbą o potwierdzenie założenia konta.
2. Zakładanie konta w systemie za pomocą Węzła Krajowego
Uwaga: aby dokonać rejestracji w opisany poniżej sposób, interesant musi posiadać profil zaufany lub e-dowód.
- W panelu rejestracyjnym interesant klika na przycisk „Węzeł krajowy”.
- Należy wypełnić formularz logowania danymi PZ lub e-dowód i zalogować się.
- Po zalogowaniu nastąpi przekierowanie z powrotem na stronę rejestracji.
- Większość wymaganych danych będzie już w tym momencie uzupełniona automatycznie. Interesantowi pozostanie wypełnić pole weryfikacji captcha oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych.
- Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól należy kliknąć „Zarejestruj się”.
Logowanie
W celu zalogowania interesant klika w przycisk „Zaloguj się”, gdzie będzie miał dostęp do różnych metod logowania.
Logowanie przy użyciu loginu i hasła
- W panelu logowania należy wpisać adres e-mail wraz z hasłem, a następnie kliknąć przycisk „Zaloguj się”.
Logowanie za pomocą Węzła Krajowego
- W panelu logowania należy kliknąć na "Węzeł krajowy".
- Następnie należy wypełnić formularz logowania danymi PZ lub za pomocą e-dowodu i zalogować się.
Katalog usług
W celu wyświetlenia katalogu usług należy wybrać „Katalog usług” z górnego menu lub wcisnąć przycisk „Składaj wnioski online” na stronie głównej.
Wyszukiwanie kart usług i realizacja usługi
- W katalogu interesant ma możliwość posortowania kart według kategorii, popularności oraz kolejności alfabetycznej lub może w polu wyszukiwarki wpisać poszukiwaną frazę.
- Po znalezieniu interesującej nas karty należy kliknąć na jej nazwę aby wyświetlić szczegóły.
- Aby rozpocząć realizację usługi w części „E-formularz” należy kliknąć na dostępny link, który przekieruje do e-formularza na ePUAP gdzie możliwe będzie jego wypełnienie i przesłanie do Urzędu
przejście do e-formularza możliwe tylko dla interesantów zalogowanych przy pomocy Węzła Krajowego lub Profilu Zaufanego
Wypowiedz się
W celu wypełnienia udostępnionych przez urząd ankiet lub sond interesant przechodzi do sekcji "Wypowiedz się" poprzez wybranie odpowiedniego przycisku z górnego menu lub na stronie głównej.
- Interesant zostaje przeniesiony do listy dostępnych sond i ankiet. Domyślnie wyświetlane są wszystkie aktualnie trwające głosowania, jednak listę tę można zmodyfikować korzystając z:
1. Przełączenia widoku na ankiety lub sondy.
2. Przycisku przenoszącego do widoku wyników zakończonych głosowań.
3. Filtra dotyczącego czasu trwania głosowania oraz wyszukiwarki.
4. Filtra dotyczącego aktualnego udziału w głosowaniu.
- Aby wziąć udział w wybranej formie wypowiedzi należy przy odpowiedniej pozycji na liście wybrać przycisk „Wypełnij” i oddać głos.
e-Konsultacje
Znajdująca się w górnym menu zakładka „e-Konsultacje” przekierowuje użytkownika do platformy, która umożliwia sprawną komunikację pomiędzy urzędem a interesantem dotyczącą konsultacji społecznych. Udostępnione są na niej takie funkcje jak głosowanie w budżecie obywatelskim, wzięcie udziału w sondach i ankietach czy też zgłoszenie własnej inicjatywy.
Profil użytkownika
Po zalogowaniu interesant ma dostęp do panelu użytkownika. Po kliknięciu w prawym górnym rogu na nazwę użytkownika rozwija się menu kontekstowe z którego wybieramy swoją nazwę profilu – domyślnie jest to „Profil główny”.
- Podobną funkcję spełniają symbole megafonu, banknotu i folderu, które odpowiednio przekierowują nas do powiadomień, płatności oraz spraw.
Sprawy
Po przejściu do zakładki „Sprawy” wyświetlona zostaje lista spraw, do których ma dostęp interesant. Można je usunąć z listy, sprawdzić ich stan oraz przejść do szczegółów wybierając odpowiedni przycisk znajdujący się przy sprawie w kolumnie „Akcja”.
Płatności
Po przejściu do zakładki „Płatności” wyświetlone zostają listy zobowiązań oraz płatności uiszczonych. W celu uregulowania płatności należy dodać odpowiednią pozycję z listy do koszyka poprzez wybranie przycisku „Do koszyka”. Aby rozwinąć okno zawierające szczegóły płatności należy wybrać przycisk z nazwą rodzaju zobowiązania.
- Aby kontynuować płatność należy wybrać przycisk „Przejdź do koszyka” znajdujący się pod listą płatności lub skorzystać z przycisku „Koszyk płatności” obok menu kontekstowego użytkownika.
- Po przejściu do koszyka należy wybrać przycisk „Przejdź do wyboru płatności”. W przypadku rezygnacji klikamy w przycisk „Usuń” przy wysokości zobowiązania.
- W kolejnym kroku wybieramy metodę płatności i klikamy „Zapłać”.
- Następuje przekierowanie na stronę operatora płatności, gdzie należy dokończyć transakcję.
Opłaty urzędowe
Użytkownik ma możliwość uiszczenia należności za opłaty urzędowe. W tym celu należy użyć przycisku "Opłaty urzędowe”:
- Następnie należy wybrać przycisk „Rozwiń” przy opłacie, która nas interesuje:
- W kolejnym kroku wybieramy „Wylicz opłatę”:
W zależności od tego czy jesteśmy zalogowani czy nie:
- Użytkownik zalogowany wpisuje kwotę należności jaką musi uiścić i klika „Dodaj do koszyka”:
- Zostajemy przeniesieni do menu „Płatności” gdzie klikamy przycisk „Przejdź do wyboru płatności:
- Następnie wybieramy jedną z dostępnych metod płatności i potwierdzamy przyciskiem „Zapłać”:
- Dalej finalizujemy płatność zgodnie ze wskazówkami danego operatora płatności. Zakończona płatność jest potwierdzona stosownym komunikatem:
Użytkownik niezalogowany przed przejściem do wyboru płatności (za pomocą przycisku „Dodaj do koszyka”) musi wcześniej uzupełnić wymagane dane osobowe. Po uzupełnieniu danych można również skorzystać z opcji wygenerowania druku do wpłaty aby uiścić należność standardowymi sposobami, tj. przelewem bądź wpłacając pieniądze osobiście na poczcie.
Ustawienia konta
Zalogowany użytkownik rozwija menu kontekstowe użytkownika i wybiera zakładkę „Ustawienia konta”.
W ustawieniach konta interesant ma dostęp do zakładek:
- „Dane konta” – pozwala na aktualizację danych teleadresowych czy zgód na powiadomienia.
- „Zmień hasło” – pozwala na zaktualizowanie hasła; opcja ta jest niedostępna dla użytkowników zalogowanych za pomocą Profilu Zaufanego.
- „Moje profile” – pozwala na utworzenie dodatkowego profilu dla naszego konta jako firma, instytucja lub podmiot publiczny.
- „Aplikacja mobilna” – pozwala na utworzenie konta w celu otrzymywania spersonalizowanych informacji na aplikację mobilną.
- „e-Konsultacje” – pozwala na powiązanie konta EBOI z serwisem e-Konsultacje. Uwaga: zakładka widoczna tylko dla użytkowników, którzy nie zaznaczyli opcji „Posiadam konto w systemie e-Konsultacje lub chcę utworzyć nowe” podczas rejestracji.